فشارهای شدید در کار، زنان را مستعد اضافه وزن می کند

28 ژانویه 2019 - به نظر می رسد فشارهای شدید و مطالبات زیاد در محل کار، بدون در نظر گرفتن داشتن تحصیلات دانشگاهی، زنان را مستعد به افزایش وزن می کند. این موضوع در مطالعه ای بر روی بیش از 3800 نفر در سوئد مشخص شد. Sofia Klingberg، محقق پزشکی اجتماعی و بهداشت عمومی درآکادمی Sahlgrenskaدر دانشگاه گوتنبورگ و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما دریافتیم که مطالبات شغلی زیاد در افزایش وزن گروهی از زنان نقش دارد، در حالی که برای مردان چنین رابطه ای مشاهده نمی شود.

اساس مقاله ای، که در مجله ی بین المللی Archives of Occupational and Environmental Health منتشر شده بود، یک مطالعه ی مبتنی بر جمعیت در سوئد بنام برنامه مداخله ای Västerbotten بود. در این مطالعه 3872 نفر از برنامه ی Västerbotten شرکت داشتند.

زنان و مردان در این مطالعه در سه مرحله در طی یک دوره ی 20 ساله با توجه به متغیرهایی مانند وزن بدن و مطالبات و کنترل در محل کار مورد بررسی قرار گرفتند. آنها از سن 30 تا 50 یا 40 تا 60 سالگی تحت نظارت قرار گرفتند.

تفاوت بین مطالبات و کنترل

برای برآورد میزان مطالبات شغلی، از پاسخ دهندگان در مورد سرعت کار آنها، فشارهای روحی، اینکه آیا وقت کافی برای انجام وظایفشان به آنها داده می شود یا خیر، و اینکه چند بار مطالبات شغلی آنها در تضاد با وظایفشان بوده است؛ سوال شد.

سوالات در مورد کنترل در محل کار، شامل سوالاتی نظیر: چند وقت یک بار آنها چیز تازه ای آموخته اند؟ آیا کار آنها نیاز به داشتن تخیل و یا مهارت های پیشرفته دارد؟ و اینکه پاسخ دهنده شخصا قادر به انتخاب نوع کار و چگونگی انجام آن است یا خیر؟، بود.

نتایج نشان می دهد که پاسخ دهندگان با درجه ی پایین کنترل در کار خود، بیشتر دچار اضافه وزن می شدند. اضافه وزن در طول مطالعه به افزایش وزن 10 درصدی یا بیشتر برای زنان و مردان به طور یکسان اطلاق می شود.

از سوی دیگر، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مطالبات بالای شغلی فقط در اضافه وزن گروهی از زنان موثر بود. در بیش از نیمی از زنانی که در شغلهایی با مطالبات بالا قرار داشتند، در طی 20 سال، افزایش وزن قابل ملاحظه ای مشاهده شد. این افزایش وزن در حدود 20 درصد بیشتر از زنانی بود که مطالبات شغلی پایین تری داشتند.

داشتن مدرک تحصیلی بالا محافظت کننده نیست

هنگامی که سطح مطالبات در محل کار بررسی گردید، تنها زنان تحت تأثیر قرار گرفتند. ما علل اساسی را مورد بررسی قرار نداده ایم، اما ممکن است تصور شود که ترکیبی از مطالبات شغلی و مسئولیت بیشتر در خانه است که بر زنان تاثیر می گذارد. پرفسور کلینگبرگ می گوید: این فشار کاری ممکن است پیدا کردن زمان کافی برای ورزش و زندگی سالم را دشوار کند.

داشتن تحصیلات دانشگاهی یا نداشتن آن، و کیفیت رژیم یا عوامل دیگر شیوه زندگی، ارتباطات مشاهده شده در این مطالعه را توضیح نمی دهند. با این حال، اطلاعات مربوط به مصرف غذا که بر اساس پاسخ شرکت کنندگان گردآوری شده است، با خطر خاصی از گزارشات نادرست همراه می باشند.

در عین حال، با توجه به مشکلات مرتبط با استرس ناشی از کار، این مطالعه به سلامت عمومی مرتبط است. محققان فکر می کنند شناسایی گروه هایی که مستعد ابتلا به استرس هستند و تلاش برای کاهش استرس ناشی از کار، احتمالا نه تنها باعث کاهش خطر اضافه وزن بلکه  کاهش خطر ابتلا به بیماری های دیگر، از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت می شود.

این مقاله نتیجه ی همکاری چندین پژوهشگر در موسسه پزشکی، آکادمیک Sahlgrenska و دانشگاهUmeå  است.

منبع:

Source:https://www.news-medical.net/news/20190128/Heavy-pressures-at-work-seem-to-predispose-women-to-weight-gain.aspx